Anul: 2020
ISBN: 9789731257693
Pagini: 196
Categorie: Ficţiune/Roman
Traducere din limba franceză

Recenzie de Dr. Teodor-Florin Zănoagă

În anii 50 ai secolului trecut, în insula Guadelupa din Marea Caraibilor creşte surprinzător numărul aventurilor extraconjugale, al violurilor şi al sarcinilor nedorite. Femeile afirmă că sunt vizitate noaptea de o creatură supranaturală virilă, Omul-cu-Baston, care le împinge spre păcat. Toţi locuitorii se precipită să îl găsească pe misteriosul Zburător antilez care le tulbură liniştea, iar investigaţia lor capătă proporţiile unei epopei comice. Cititorul descoperă astfel viaţa unor personaje pitoreşti care se bucură de ocean, de plajele însorite, dar care au în acelaşi timp neîmplinirile lor, de la problemele societăţii de consum la conflictele rasiale. Scriitorul guadelupean Ernest Pépin aderă total la curentul literar al Antileanităţii, prezentându-ne aventurile membrilor unei comunităţi insulare de la celălalt capăt al lumii, ce reuşesc să reconcilieze în stil fantastic rigorile morale ale convieţuirii într-o societate tradiţională marcată profund de colonizare şi de sclavie cu slăbiciunile naturii umane. Traducătorul Teodor-Florin Zănoagă a inclus în ediţia românească 240 de note explicative, care să ajute publicul român înţeleagă mai bine elementele de civilizaţie antileză. Un studiu introductiv oferă detalii despre biografia autorului, despre peisajul lingvistic şi cultural al insulei Guadelupa, despre temele folclorice precum şi despre dificultăţile pe care traducătorul le-a întâlnit încercând să transpună regionalismele din textul original în limba română cu scopul de a reda culoarea locală. Mesajul cărţii s-ar putea rezuma astfel: Decât să dai vina pe o altă persoană pentru propriile greşeli, riscând astfel să îi faci rău, mai bine încerci să te reabilitezi social inventând un personaj supranatural. Omul-cu-Baston poate fi citit ca un roman exotic, poliţist, de dragoste, ca un roman social sau pur şi simplu ca un roman comic, întrucât are suficiente ingrediente pentru a-i interesa atât pe filologii atenţi la detaliile de structură, cât şi pe toţi amatorii de literatură de bună calitate, în contextul actual al revalorizării culturilor africane.